🖨2 גישות טיפוליות, מהי שיטת EIP? טיפול מתוך שלמות, מצא את ההבדלים, השיטה של אליעד כהן, שיטת הטיפול של אליעד כהן, 2 גישות של מורים רוחניים, טיפולים לשינוי הזהות המינית, התאבדות של מטופל, איך לא לגרום למטופל להתאבד? איך לגרום למטופל לא להתאבד? סגנונות של טיפול, גישות של מנטורים לחיים, טיפול מתוך חיסרון, איך לאהוב את עצמך? שנאה עצמית בגלל טיפול, להשתנות מתוך אהבה, לעשות שינוי מתוך אהבה, להשתנות מתוך בחירה, להשתנות מתוך שלמות, טעויות של מורים רוחנייםוכאן נסביר על 2 גישות טיפוליות, 2 גישות של מטפלים שהאדם רוצה להיעזר בהם, 2 גישות של יועצים, 2 גישות של מנטורים לחיים וכולי. ונסביר מה ההבדל בין השיטה של אליעד כהן לשיטות אחרות ומהי שיטת EIP ועוד.
וההבדל שבין 2 הגישות האלו, הוא מאוד חשוב. וקריטי מאוד שהאדם יבין את 2 הגישות האלו ושיבין את ההבדלים שבין 2 הגישות האלו, כי 2 הגישות השונות האלו, עשויות להיות הבדל כמעט שבין חיים למוות ובין אושר לסבל וכולי. וגישה אחת מובילה את האדם אל האושר והשנייה אל הסבל. ולמרות שנראה ששתיהן כאילו דומות, הן שונות.
והעניין הוא, כך: בן אדם בא לטיפול כדי לטפל בבעיה שיש לו. דהיינו, הוא מניח שיש לו בעיה כלשהי. לדוגמה, בן אדם שרוצה לטפל בכך שיש לו בעיה רגשית, של רגישות יתר. דהיינו, שאותו אדם חושב שהוא רגיש יותר מידי והוא רוצה לטפל בבעיה שלו. דהיינו, הוא רוצה להפסיק להיות רגיש יותר מידי אלא להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני וטוב ויפה.
ואז הולך לו אותו אדם, אל מטפל שיעזור לו להיות פחות רגיש. ועכשיו המטפל אמור לעזור לאותו האדם להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני.
אבל כאן יש 2 גישות ו2 דרכים איך להסתכל על העניין הזה. ואלו 2 גישות טיפוליות שונות לחלוטין אחת מהשניה, ואני אסביר.
ברמת העיקרון, האדם אמר שיש לו בעיה של רגישות יתר. המטפל רוצה לעזור לאדם שתהיה לו פחות רגישות. דהיינו, גם המטפל וגם האדם מסכימים שיש כאן בעיה של רגישות יתר שרוצים לטפל בה. עד כאן הכל נשמע טוב והגיוני.
אבל יש כאן 2 גישות שונות. גישה אחת היא הגישה הפשוטה, כפשוטם של דברים, היא בעצם מניחה שלאדם יש רגישות יתר + שרגישות יתר זו בעיה שצריכים לטפל בה. ומכך נובע שנעשה כל מאמץ אפשרי כדי לטפל בבעיה שהגדרנו.
הגישה השניה אומרת, שמצד האמת אין שום בעיה, ושזה בסדר גמור ומושלם שיש לאדם רגישות יתר. ושהאדם לא חייב להפסיק את הרגישות יתר שלו. אלא שהאדם בוחר לרצות בבחירה חופשית מלאה, לטפל בכך שיש לו רגישות יתר. ואנחנו רוצים לעזור לבן אדם להגיע למצב שבו הוא ירגיש שיש לו שליטה על רגישות היתר שלו. ואז הוא יוכל לבחור האם כמה מתי ואיך הוא רוצה שתהיה לו רגישות יתר.
דהיינו, הגישה הראשונה שהיא הגישה הכללית הפשוטה ביותר של כל היועצים והמטפלים וכולי, היא שכדי לעזור לאדם אנחנו נניח שיש לו בעיה שאנחנו רוצים לטפל בה. הגישה השלמה יותר והנכונה יותר, היא, שלאדם אין שום בעיה מצד האמת. אלא שהאדם בוחר להגדיר את המצב שלו, כבעיה. ואנחנו ננסה לעזור לאדם לשלוט במצב שלו, ולאפשר לו לבחור לשנות את המצב שלו. אבל לא בהכרח שהאדם חייב לשנות את המצב שלו.
ואני אוסיף. ב 2 הגישות יש הסכמה שהאדם נמצא במצב מסוים. אין שום מחלוקת על העובדות. גם ניתן לומר ש 2 הגישות מסכימות לכך שהאדם מגדיר את המצב שלו בהגדרה כלשהי, לדוגמה: רגישות יתר, התמכרות לסמים, התמכרות לסקס, חרדה חברתית, כעס ועצבים וכיו"ב. דהיינו, יש הסכמה על העובדות ויש הסכמה על כך שהאדם מגדיר את המצב שלו תחת הגדרה כלשהי.
2 הגישות גם מסכימות שהאדם רוצה לשנות את המצב שלו. ו 2 הגישות גם רוצות לעזור לאדם לשנות את המצב שלו. עד כאן הכל זהה.
אבל בגישה הנפוצה, יש הסכמה עם האדם שיש לו בעיה, ושהוא צריך לפתור את הבעיה שלו, שהוא צריך להפסיק להיות עם רגישות יתר, צריך להפסיק את ההתמכרות לסקס, צריך להפסיק את החרדה החברתית שלו וכיו"ב.
לעומת הגישה הנכונה, שהיא שיש הסכמה על כך שהאדם רוצה לשנות את מצבו ושלא טוב לו המצב שלו. אבל אין הסכמה על כך שבאמת יש כאן בעיה. ולמה? כי מצד האמת, הכל מושלם בכל מקרה תמיד.
ועל האדם שלא רוצה שתהיה לו רגישות יתר, עליו לא להיות ברגישות יתר מעצם זה שיש לו רגישות יתר. ועל האדם לא להיות בחרדה מכך שהוא בחרדה. ולא להיות בכעס כלפי זה שהוא בכעס. ולא להיות בהתמכרות לפתור את ההתמכרות שלו.
דהיינו, רוב ככל הגישות באות לעשות שינוי, מתוך אלימות, אכזריות, רוע, שנאה וכולי. דהיינו, נניח אדם שמכור לפורנו, אז מי שרוצה לעזור לו, מסתכל על ההתמכרות לפורנו כעל דבר גרוע מאוד, כעל אויב, כעל השטן, כעל משהו מאוד גרוע, שצריכים לטפל בו ולהיפטר ממנו.
ואני אחדד: אני לא אומר שהגישה הנפוצה היא של אלימות וכעס כלפי המטופל. אני כן אומר שכל הגישות הן באלימות כלפי התופעה שבה רוצים לטפל. דהיינו, אנחנו לא נכעס ולא נשנא את האדם שהוא סובל מכעסים. אבל אנחנו כן נכעס על תופעת התקפי הזעם לכשעצמה.
והגישה הזאת שהיא הגישה הכללית, השורש שלה הוא, התפישה שיש טוב ורע. ושאם הגדרנו משהו כרע, אז אנחנו צריכים להתרחק ממנו ולטפל בו וכולי.
והחיסרון המרכזי של הגישה הזאת, הגישה הנפוצה ביותר, הוא שהיא עשויה לגרום לאדם לשנוא את עצמו ולכעוס על עצמו ולפתח בעיות חדשות עם עצמו.
דהיינו, נכון שאנחנו לא נכעס על האדם שסובל מהתקפי זעם, אלא ננסה להכיל אותו וכולי. אבל אנחנו נסכים איתו שהתקפי זעם והתקפי עצבים, זאת אכן מחלה שצריכים לטפל בה. ומה יקרה אם אותו אדם יתקשה לטפל בבעיה שלו? מה יקרה אם אותו אדם לא יצליח לטפל ברגישות יתר שלו?
אז כמובן שתקרה תופעה הפוכה, שבה האדם מתמלא בכעס עצמי, על עצם זה שהוא בכעס. והאדם מתחיל לשנוא את עצמו, על כך שהוא לא מצליח להשתנות.
ובכל תרחיש, נוצרת כאן בעיה עוד יותר גדולה. שהאדם אולי פותר בעיה אחת, אבל יוצר בעיה אחרת. כי מצד האמת האדם אמור להכיל בעצמו גם את כל התכונות השליליות שיש בעולם. ולהיות אלוהים, זה להיות שלם עם הכל. שלם עם כך שיש בך מאה אחוז שנאה כלפי העולם. ושלם עם זה שיש בעולם מאה אחוז שנאה כלפיך. שלם עם זה שאתה גם השטן. ושלם גם עם זה שהשטן מתעלל בך. כי להיות אלוהים, זה להיות הכל וכולי.
ומתוך המקום של להיות אלוהים, מתוך המקום הזה האדם בוחר איך הוא רוצה לחיות ואיך הוא רוצה לצמצם את הרצון שלו וכולי.
וכמובן שכאשר המטופל מגיע עם בעיה של חרדה חברתית לדוגמה, אז ברור שאנחנו לא ננסה להשאיר אותו עם הבעיה של החרדה החברתית שלו. אבל לאורך כל הטיפול, יש מסר לתת מודע שעובר אל המטופל. והשאלה היא, האם המסר הוא שאתה חולה במחלה שצריכים לטפל בה ושהיא רק רעה ושאתה חייב להיפטר ממנה. או שהמסר הוא של הכלה, שנעזור לך להיות מסוגל לשלוט בתכונה שיש לך. כי ככה אתה רוצה ולא כי ככה אתה חייב.
ואלו כמובן 2 גישות שונות לחלוטין. והשיטה של אליעד כהן שיטת EIP, היא מתוך מקום של להיות אלוהים. לתת לאדם את נקודת המבט של אלוהים. שבפועל זה אומר שעוזרים לאדם לשנות את עצמו, לא מתוך מקום של שנאה כלפי עצמו, אלא מתוך לאפשר לאדם להיות מסוגל לבחור את הרצון שלו ולשלוט יותר ברצון שלו, כי ככה הוא רוצה. אבל לא מתוך מקום של שנאה וכעס על התכונה שהאדם מנסה לשנות.
וכן על זה הדרך, ניתן לראות את העניין של "טיפולי המרה" ו"טיפולים לשינוי הזהות המינית" וכיו"ב, שהוציאו אותם אל מחוץ לחוק. כי רוב ככל המטפלים בעניינים האלו, הם כמובן שונאים את הרעיון שגבר חושב שהוא אישה או שהאישה חושבת שהיא גבר וכיו"ב. ורובם ככולם הומופובים וחושבים שזה אסון שגבר נמשך לגבר או אישה נמשכת לאישה וכיו"ב. ולכן הם פועלים מתוך שנאה, עד כדי כך שלפעמים גורמים למטופל להתאבד וכיו"ב, מרוב שנאה עצמית של האדם כלפי עצמו.
ומצד האמת, במה תלוי האם ובאיזו גישה המטפל שלך יטפל בך? תשובה: הכל תלוי בתפישת המציאות של המטפל עצמו. האם הוא רואה את החיים כמחויב או כאפשרי. וזה בסדר גמור לחשוב שמשהו מחויב. ולא מחויב לחשוב ששום דבר לא מחויב. אבל גם לא מחויב לחשוב שמשהו מחויב. וככל שהמטפל יותר מבין שזה בסדר גמור גם להיות השטן, כי אלוהים הוא גם שטן וגם הכי אלוהים טהור שיש, הרי שמנקודת המבט הזו, יותר קל לו לעזור לאדם לבחור לשלוט ברצון של עצמו ולא לגרום לאדם לשנוא את עצמו וכולי.
אהבה עצמית, שנאה עצמית, רוצה לאהוב את עצמי, שעבוד לרצון העצמי, רוצה להרגיש טוב, לשנוא את עצמך, לאהוב את עצמך, האשמה עצמית, כעס עצמי, סוד האהבה העצמית, סוד האושראהבה עצמית, שנאה עצמית, רוצה לאהוב את עצמי, שעבוד לרצון העצמי, רוצה להרגיש טוב, לשנוא את עצמך, לאהוב את עצמך, האשמה עצמית, כעס עצמי, סוד האהבה העצמית, סוד האושראהבה עצמית, שנאה עצמית, רוצה לאהוב את עצמי, שעבוד לרצון העצמי, רוצה להרגיש טוב, לשנוא את עצמך, לאהוב את עצמך, האשמה עצמית, כעס עצמי, סוד האהבה העצמית, סוד האושר מה באמת משעבד אותך לרצון לאהוב את עצמך? הרבה אנשים נמצאים במצב שבו הדבר שהכי משעבד אותם הוא הרצון לאהוב את עצמם. לפי אליעד כהן, השלב הראשון בדרך להשתחרר מהשעבוד הזה הוא לזהות עד כמה פעולותיך היומיומיות מונעות מתוך הרצון לאהוב את עצמך. אם רוב הפעולות שלך מטרתן לגרום לך לאהוב את עצמך, חשוב שתתחיל לשאול את עצמך שאלות עמוקות כמו: למה אני בכלל רוצה לאהוב את עצמי? למה זה חשוב לי כל כך?. אם תצליח להבין מה עומד מאחורי הרצון הזה, תוכל להשתחרר ממנו מיידית. מהם ... טוב ולא להרגיש רע. התפיסה שדבר מסוים הוא טוב ודבר אחר הוא רע. לדוגמה, אם אתה אומר אני רוצה לאהוב את עצמי כי זה יעשה לי טוב, אתה מניח באופן אוטומטי שתי הנחות: שאתה רוצה להרגיש טוב, ושלאהוב את עצמך זה בהכרח טוב. אך כדי להשתחרר מהתלות ברצון הזה, עליך להטיל ספק בשתי ההנחות הללו ולשאול: למה אני רוצה להרגיש טוב ולא רע? האם זה באמת מחויב שלאוהב את עצמי יעשה לי טוב? רק אם תערער על ההנחות האלו תוכל להשתחרר מהשעבוד לרצון לאהוב את עצמך. האם חייבים לאהוב את עצמך כדי להרגיש טוב? אליעד מדגיש שזה לא מחויב המציאות שאדם חייב לאהוב את עצמו כדי להרגיש טוב. למעשה, אפשר לשנוא את עצמך ובכל זאת להרגיש טוב. עצם ההנחה כדי להרגיש טוב אני חייב לאהוב את עצמי היא תפיסה אפשרית ולא עובדה מוחלטת. לכן, אדם שמצליח להשתחרר מהתפיסה הזו, יוכל להרגיש טוב גם בלי להיות משועבד לרצון לאהוב את עצמו. מדוע אנשים לא שואלים שאלות מהותיות? אליעד משווה את החיים שלנו לסרט מטריקס, שבו רוב האנשים חיים בתוך מערכת ... למצוא זוגיות?, איפה לגור?, אך לא עוצרים לשאול את עצמם שאלות בסיסיות ומהותיות כמו: למה כל כך חשוב לי לאהוב את עצמי? מדוע לשנוא את עצמי גורם לי להרגיש רע? חוסר השאלות הללו נובע מתכנות עמוק שבו האדם רודף אחרי מטרות ... למצוא את הסיבה השורשית לכל התפיסות. כאשר אדם מבין את המקור הראשוני לכל רצונותיו, כמו הרצון להרגיש טוב, הרצון לאהוב את עצמו או הפחד להרגיש רע, הוא יכול להתחיל לשאול את השאלה המרכזית: האם התפיסה הזו באמת נכונה?. ברגע שהאדם מטיל ... שאין שום דבר שהוא באמת מחויב, אתה משוחרר לבחור כיצד להרגיש, ואתה חי בחופש אמיתי ומוחלט. איך להשתחרר מהצורך לאהוב את עצמך? מה הקשר בין הרצון להרגיש טוב לבין האושר האמיתי? כיצד להטיל ספק בתפיסות שמנהלות אותנו? האם ניתן להיות מאושר גם בלי לאהוב את עצמך? מהן השאלות העמוקות שאנשים לא שואלים את עצמם? כיצד להשתחרר מהרצון לאהוב את עצמך? השאלה המרכזית היא: מה הדבר שהכי משעבד אותך? אם התשובה היא אני רוצה לאהוב את עצמי, עליך לבדוק האם אתה יכול להפוך את הרצון הזה לאפשרי ולא למחויב. כלומר, האם כל הפעולות שלך מבוססות על הרצון לאהוב את עצמך? אם כן, כדאי לבדוק: למה אני רוצה לאהוב את עצמי? מה אכפת לי אם אני אוהב את עצמי או לא? אם תוכל לפצח את זה, תוכל להשתחרר בבת אחת. מהם שני המחויבים המרכזיים שמעצבים את הרצון שלנו? ... אותנו, עלינו להטיל ספק בשני המחויבים האלה: - למה אני רוצה להרגיש טוב ולא רע? - למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב? לדוגמה, אם אדם אומר אני רוצה לאהוב את עצמי כי זה יעשה לי טוב, הוא צריך לבדוק: למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב? האם בהכרח זה נכון? האם אפשר לאהוב את עצמך וזה לא יעשה לך טוב? השאלה שמובילה את הדיון היא האם יש דרך אחרת להרגיש טוב. התשובה היא שכן - אפשר לא לאהוב את עצמך ועדיין להרגיש טוב. כלומר, התחושה שהכרח לאהוב את עצמך כדי להיות מאושר אינה בהכרח נכונה. ייתכן שאדם ישנא את עצמו ובכל זאת ירגיש טוב. מדוע אנשים אינם שואלים ... שואלים איך להשיג כסף, איך למצוא זוגיות, היכן לגור, אבל הם לא עוצרים לשאול: למה אני כל כך רוצה לאהוב את עצמי? למה לשנוא את עצמי גורם לי להרגיש רע? הסיבה לכך היא שהם מתוכנתים לרדוף אחרי דברים מבלי לבדוק את ... הכל נובע ותשאל האם זה באמת נכון?, תוכל להשתחרר מכל שעבוד מחשבתי ולחיות מתוך חופש אמיתי. איך להשתחרר מהצורך לאהוב את עצמך? מה הקשר בין הרצון להרגיש טוב לבין האושר האמיתי? כיצד להטיל ספק בתפיסות שמנהלות אותנו? האם ניתן להיות מאושר גם בלי לאהוב את עצמך? מהן השאלות העמוקות שאנשים לא שואלים את עצמם? אני אומר כזה דבר, תבדוק מה הדבר שהכי משעבד אותך אם זה הרצון אני רוצה לאהוב את עצמי אז תנסה להיפטר ממנו, להפוך אותו לאפשרי ולא למחויב. תראה אם 99% מהפעולות שלך הן כדי לאהוב את עצמי אוקי אז תנסה לבדוק למה אני רוצה לאהוב את עצמי, מה נסגר עם הרוצה לאהוב את עצמי, מה אכפת לי אם אתה תצליח לפצח את זה אתה במכה אחת השתחררת. עכשיו אני אומר יש לך שני ... אני רוצה להרגיש טוב ולא רע, 2. למה אני חושב שזה טוב ולא רע בכל צורה. לדוגמה אני רוצה לאהוב את עצמי וזה יעשה לי טוב, עכשיו למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב, בא נניח שהמחויב של טוב ורע מקובל אני רוצה טוב ולא רע אבל למה לאהוב את ... מה יש מאחורי הרוצה להרגיש טוב הזה, מה יש מאחורי הרוצה לאהוב את עצמי, למה נתפס במוח אם אני אוהב את עצמי זה טוב, אם אני לא אוהב את עצמי זה רע, מה עומד מאחורה? עכשיו יכול להיות שהתשובות פשוטות אבל אנשים לא מבינים את התשובות. אם בן אדם ...
אהבה עצמית, דימוי עצמי, הערכה עצמית, לאהוב את עצמך בלי סיבה, להעריך את עצמך בלי סיבה, אהבה ללא תנאיםאהבה עצמית, דימוי עצמי, הערכה עצמית, לאהוב את עצמך בלי סיבה, להעריך את עצמך בלי סיבה, אהבה ללא תנאים ובו יתבאר העניין של אהבה עצמית בלי תנאים. האם באמת יש דבר כזה אהבה עצמית בלי שום תנאים? מהי אהבה עצמית ללא תנאים? ואיך והאם אפשר לאהוב את עצמך בלי תנאים? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי האדם מחפש, איך להרגיש טוב עם עצמו. ומי שאוהב את עצמו, ממילא הוא מרגיש טוב עם עצמו. ומי שלא אוהב את עצמו, אלא שונא את עצמו, או כועס על עצמו וכיוב, הרי שלא ממש כיף לו עם עצמו, וממילא הוא לא חי חיים טובים. ולכן האדם כל הזמן מחפש דרכים איך לאהוב את עצמו. ומאחר שכולם יודעים, שאהבה עם תנאים, היא לא אהבת אמת, ואהבה עם תנאים, היא בעצם אהבה על תנאי. שאם התנאי מתבטל, גם היא מתבטלת. לכן, כולם רוצים להגיע לאהבה עצמית ללא תנאים. כדי שהאהבה שלהם לעצמם, תהיה בלי סיבה ובלי תנאים. והשאלה היא, האם באמת אפשר לאהוב בלי שום תנאים? והאם אפשר לאהוב את עצמך בלי שום סיבה? והתשובה לשאלה הזאת היא חד משמעית, והיא שלמרות שכן אפשר לאהוב את עצמך בלי תנאים. הרי שבהחלט אי אפשר לאהוב את עצמך בלי שום תנאים באופן מוחלט ובשלמות. זא האדם יכול לאהוב את עצמו בלי תנאים, באופן יחסי. אבל האדם לא יכול לאהוב את עצמו בלי שום תנאים, באופן מוחלט. ולמה? כי יש שני סוגים של אהבה. יש אהבה עם שכל ויש אהבה בלי ... שיש בו דברים טובים, אלא בגלל שאין לו שכל להבין שיש בו דברים רעים. והכוונה היא, שמי שמחפש סיבות לאהוב את עצמו, הרי שהוא לעולם לא יצליח לאהוב את עצמו בלי סיבה. כי יש כאלו (חלק מ ה - מורים רוחניים / פסיכולוגים / מאמנים אישיים וכיוב), שמנסים ללמד את האדם לאהוב את עצמו, על ידי זה שתהיה לו חשיבה חיובית, ועל ידי זה שהוא יאמין בעצמו, ויסתכל על חצי הכוס המלאה, ושימצא בעצמו נקודות טובות, ושיחפש את מה שטוב בו, ושעל ידי זה הוא יוכל לאהוב את עצמו. וכל השיטות האלו, מלמדות את האדם, איך לאהוב את עצמו עם תנאים, ואיך להגיע לאהבה עצמית עם תנאים. כי מי שמחפש סיבות למה לאהוב את עצמו, הרי שהאהבה העצמית שלו לעצמו, היא תמיד תהיה רק עם תנאים. שהם בעצם הסיבות שהוא מצא, למה לאהוב את עצמו. ואי אפשר לאהוב את עצמך בלי תנאים, בגלל סיבה כלשהי. אבל בהחלט כן אפשר, לא לשנוא את עצמך עם סיבה, על ידי זה שהאדם עובר לשימוש באין שכל שלו. זא, כי האדם אוהב את עצמו או שונא את עצמו, לפי השיפוטיות העצמית שלו את עצמו, לפי תפישת הטוב והרע שלו, את עצמו. וצריך להכיר ... שהוא טוב, יותר מאשר משהו אחר, הרי שהוא גם טוב פחות, ביחס ליכולת שלו להיות טוב יותר. ואהבה בכלל ואהבה עצמית בפרט, אם היא תלויה בסיבות כלשהן, אז לעולם היא לא תהיה מושלמת. כי תמיד תהיה סיבה, גם למה לאהוב את עצמך, וגם למה לא לאהוב את עצמך. כי תמיד יש חסרונות ויתרונות. ומצד שני, אהבה בלי שום סיבה, אין לה שום משמעות אמיתית של אהבה. כי ... בעולם, בשום רמה שהיא. כי כאשר אין שום שיפוטיות של טוב ורע, ממילא גם אין שום אהבה או שנאה. ולאהוב את עצמך, יש לזה משמעות, רק כאשר האהבה העצמית של האדם כלפי עצמו, היא גדולה יותר מאשר מה שהוא אוהב את כל שאר הדברים שבעולם. ואם האדם אוהב את עצמו, בדיוק באותה מידה שהוא אוהב את כל שאר הדברים שבעולם, הרי שהוא כבר לא ממש אוהב את עצמו, אלא הוא אוהב את הכל באותה המידה ממש, וזו כבר לא אהבה עצמית, אלא אהבה כללית. ועפ הנל, המצב הוא כזה: שאם האדם משתמש בשכל שלו של טוב ורע, אז ממילא הוא ... ואז הוא יכול לאהוב יותר או פחות את עצמו, באהבה עצמית או בשנאה עצמית. ולעולם, האדם לא יכול רק לאהוב את עצמו בשלמות, בלי שום שנאה עצמית. ולעולם, האדם לא יכול רק לשנוא את עצמו בשלמות, בלי שום אהבה עצמית. כי ... יש יתרונות וגם חסרונות בכל דבר, ואז יש תמיד גם אהבה וגם שנאה, ברמות ובעוצמות שונות. ובנוסף, כאשר האדם אוהב את עצמו תוך כדי שימוש בשכל שלו, הרי שזאת אהבה עם סיבות. כי יש סיבה ויש תנאים, לכך שהאדם אוהב את עצמו. ויש כאלו, שנראה להם שהם אוהבים את עצמם בלי סיבה ובלי תנאים. ומה שקורה אצלם זה, שהם אוהבים את עצמם כמעט בלי תנאים מסוימים, ושהם מוכנים לאהוב את עצמם, גם אם הם יהיו במצב מסוים. אבל זה תמיד בתנאי ובגלל סיבה אחרת כלשהי. וכל סיבה שיש לאהבה, היא ... הסיבה תמיד יכולה להשתנות. ואין שום סיבה קבועה. כי הסיבה, היא דבר מופשט. כי אין סיבה קבועה. וכאשר האדם אוהב את עצמו לדוגמה, בגלל שזה הוא עצמו. אז לכאורה זה לא יכול להשתנות. כי זה תמיד יהיה הוא עצמו. אבל זה ... מוצדקת. או במילים אחרות, כשיש סיבה לאהבה, הרי שהיא על תנאי, שהאדם יחשוב שהסיבה היא מוצדקת. ולכן, כל זמן שהאהבה העצמית היא עם סיבה, הרי שהיא אהבה עצמית על תנאי. ובכל מקרה, אהבה עצמית שנובעת מסיבות כלשהן, דהיינו, משכל כלשהו, ... בשום דבר אחר. כי כשאין שיפוטיות, אז הכל אחד, והכל שווה בדיוק באותה המידה. ובסיכומו של דבר, האדם יכול לאהוב את עצמו עם סיבות, אבל זה לעולם לא יוכל להיות בשלמות. וזה תמיד יהיה תלוי בדברים החיוביים באופן יחסי, שהאדם מוצא ...
הספר להצליח בכוח המחשבה - אהבה לאהוב את עצמך - איך לאהוב את עצמך באהבה עצמית אמיתית?הספר להצליח בכוח המחשבה - אהבה לאהוב את עצמך - איך לאהוב את עצמך באהבה עצמית אמיתית?הספר להצליח בכוח המחשבה - אהבה לאהוב את עצמך - איך לאהוב את עצמך באהבה עצמית אמיתית? מהי אהבה עצמית אמיתית ואיך אפשר להגיע אליה? ההרצאה עוסקת באהבה עצמית אמיתית, תוך התבססות על הספר להצליח בכוח המחשבה מאת אליעד כהן. היא מתחילה בהסבר יסודי של המשמעות של אהבה עצמית אמיתית, כאשר אליעד מגדיר אותה כאהבה שאינה תלויה בשום גורם חיצוני או תנאי. הוא מדגיש שאם אדם אוהב את עצמו בגלל משהו ספציפי, למשל בגלל הצלחה כלשהי, הוא לא באמת אוהב את עצמו, כי אהבה התלויה בדבר היא זמנית ויכולה להתבטל. האם ישנה סיבה נכונה לאהוב את עצמך? אליעד כהן מסביר כי מי שיש לו סיבה לאהבה עצמית אינו באמת אוהב את עצמו, כי אם יש סיבה לאהבה - הסיבה הזאת יכולה להיעלם, ואז גם האהבה תיעלם. אהבה עצמית אמיתית חייבת להיות אהבה ללא סיבה, שאינה משתנה ואינה מותנית בשום דבר. לדוגמה, אדם שאוהב את עצמו יותר כאשר הוא מצליח במשימה מסוימת, בעצם אינו אוהב את עצמו באמת, כי ברגע שייכשל, אהבתו תיפגע או תיעלם. כיצד נראה אדם שאוהב את עצמו באמת? האהבה העצמית האמיתית שאליעד מתאר היא כזו שאינה מושפעת כלל מתנאים חיצוניים או פנימיים. אדם שמגיע לאהבה כזאת אוהב את עצמו ללא תלות במצבו או בתוצאות מעשיו, אפילו אם יהיה האדם הנחות ביותר, הטיפש ביותר, המושחת ביותר או האומלל ביותר - הוא עדיין יאהב את עצמו באותה עוצמה. זוהי אהבה אמיתית שלא נחלשת ואינה מושפעת מהמציאות המשתנה. איך משתנה אהבה עצמית מהילדות לבגרות? אליעד מסביר שכאשר האדם נולד, הוא נמצא במצב טבעי של אהבה עצמית פשוטה, ללא שיפוטיות וללא רגשות אשמה. ילד קטן לא צריך להתאמץ לאהוב את עצמו, כי אין לו את השכל המבדיל בין טוב לרע. מבחינת ילד קטן, אין בכלל מושג של לאהוב או לא לאהוב את עצמו, מכיוון שהוא מקבל את עצמו באופן מוחלט וטבעי. עם זאת, כאשר האדם מתבגר, מתפתחת אצלו שיפוטיות וביקורת עצמית, שגורמת ... או רע. שיפוטיות זו מביאה אותו לראות בעצמו דברים רעים ולפתח שנאה עצמית או כעס עצמי, וכך הוא מתרחק מאהבה עצמית טבעית ואמיתית שהייתה קיימת בילדות. למה אי אפשר לחזור למצב הילדותי של אהבה עצמית? אליעד מבהיר שאדם בוגר לא יכול פשוט להחליט לחזור להיות כמו ילד ולהפסיק לשפוט את עצמו. זאת, כי בעולם ... בנוסף, אם אדם מבוגר מנסה בכוח לא לשפוט את עצמו, הוא בעצם מדחיק את הביקורת העצמית הטבעית שלו, וכך האהבה העצמית שלו אינה יכולה להיות אמיתית וטבעית כמו אצל ילד קטן, כי היא מתבססת על הדחקה והתעלמות מהשיפוטיות הפנימית שלו. מהי הדרך להשיג אהבה עצמית אמיתית בבגרות? הדרך היחידה שאליעד מציע להשגת אהבה עצמית אמיתית היא על ידי הבנה וקבלה מלאה של עצמך, תוך שימוש בשיפוטיות חיובית. הכוונה היא לא לשקר לעצמך ולהגיד ... השליליות שלך. האדם צריך לראות את התכונות השליליות שלו בצורה כזאת שהוא ימצא בהן את הטוב האמיתי והעמוק, ובכך יאהב את עצמו לא למרות התכונות השליליות אלא בגללן ממש. הוא מדגיש כי אין הכוונה לשקר ולהגיד שדברים רעים הם טובים, אלא ... בעצם ביטויים שונים של אותה מציאות בסיסית, ושבאופן מהותי הם אחד. רק על ידי ראיית האחדות הזאת האדם יכול לאהוב את עצמו בצורה אמיתית ומוחלטת. כיצד משפיעה האמת או השקר על אהבה עצמית? אליעד מדגיש שאדם יכול ללכת לשני כיוונים באופן מוחלט: או שהוא מחפש את האמת עד הסוף או שהוא מחפש ... אם הוא מחפש שקר, אז הוא חייב להגיד שהדבר הכי רע הוא בעצם הדבר הכי טוב - וכך גם יאהב את עצמו לחלוטין. ואם הוא מחפש את האמת עד הסוף, הוא יגיע לאותה הבנה עמוקה של אחדות, שבה הטוב והרע מתגלים כאחד. אליעד מזהיר מפני גישה פושרת שבה אדם נע בין אמת לשקר, כי אז האדם לא יכול להגיע לאהבה עצמית אמיתית. הוא ממליץ לאדם ללכת עד הסוף בדרך שבחר: להיות אמיתי לחלוטין או שקרן לחלוטין, אך לא לעמוד באמצע, כי שם האהבה העצמית לעולם לא תהיה שלמה ואמיתית. מהו המצב האידיאלי של אהבה עצמית? המצב האידיאלי של אהבה עצמית אמיתית הוא כאשר אדם רואה באמת שהכל אחד, שאין בכלל הבדל בין טוב לרע, ושאין שום סיבה שלא לאהוב את עצמו. זהו מצב שבו האהבה העצמית אינה תלויה בשום דבר - לא בטוב, לא ברע, לא בתכונות חיוביות ולא בשליליות - אלא פשוט קיימת ללא תנאי. איך לאהוב את עצמך באמת? מהי אהבה עצמית אמיתית? אהבה עצמית ללא תנאים לקבל את עצמי כמו שאני איך להתמודד עם ביקורת עצמית? כיצד להגיע לאהבה ללא סיבה?
אהבה עצמית / לאהוב את עצמך - מהי אהבה עצמית אמיתית? איך לאהוב את עצמך?אהבה עצמית / לאהוב את עצמך - מהי אהבה עצמית אמיתית? איך לאהוב את עצמך? ובו יתבאר העניין של אהבה עצמית. ויתבאר, מהי אהבה עצמית אמיתית? מהי אהבה ללא תנאי? ואיך יכול האדם לאהוב את עצמו באמת? ומי שיתבונן בעניין יראה, כי אהבה עצמית אמיתית, היא אהבה שהאדם אוהב את עצמו, ללא תלות כלשהי בגורם חיצוני כלשהו. אהבה עצמית אמיתית, היא אהבה שהאדם אוהב את עצמו, ללא תנאי כלשהו. דהיינו, אוהב את עצמו באמת. כל זמן שהאדם אוהב את עצמו בגלל ש... או רק אם... וכיוב, הרי שזו לא אהבה עצמית אמיתית, שאינה תלויה בדבר. החיסרון באהבה עצמית שאינה אמיתית, הוא, שהיא יכולה להתבטל. בנוסף, אהבה עצמית שאינה אמיתית, היא לא חזקה עוצמתית וטובה, כמו אהבה עצמית אמיתית. ולכן, השלמות, היא אהבה עצמית אמיתית, שאינה תלויה בדבר כלשהו שיכול להשתנות. אלא כזו שהיא נצחית וקיימת תמיד. והשאלה היא, איך להגיע לאהבה עצמית אמיתית? ומי שיתבונן בעניין יראה, כי כאשר האדם נולד, הוא נולד עם אהבה עצמית שמוטבעת בו מטבעו האנושי. ילד קטן, לא מרגיש רגשות אשמה, לא מרגיש שנאה עצמית, אלא מרגיש אהבה עצמית טבעית שלו לעצמו. יחד עם זאת, האהבה העצמית הזו של הילד לעצמו, לא נובעת מתוך שכל מסוים שבגללו הילד אוהב את עצמו, אלא רק מתוך טבעו העצמי. כאשר האדם מתבגר, רמת השיפוטיות שלו מתבגרת אף היא, ומשתלבת בין השאר, גם בשיפוט ... עצמו בצורה שלילית ולא חיובית, על ידי זה נוצרים כעס עצמי / שנאה עצמית וכיוב. שהם כמובן, מחלישים את האהבה העצמית של האדם לעצמו. ולכאורה, כדי להגיע לאהבה עצמית אמיתית, על האדם לחזור לחשוב כמו ילד. דהיינו, ללא שיפוט כלפי עצמו, ואז ממילא האהבה העצמית תחזור אליו. אלא מה? שהדבר הזה לא ממש אפשרי. ראשית, בגלל שקשה מאוד לחיות ללא שיפוט עצמי כלשהו. וכאשר ... עצמי חיובי ללא חיובי. ושנית, כי יש כאן גם סוג של שקר עצמי. ולמה שקר עצמי? כי כאשר ילד אוהב את עצמו, הוא לא צריך להיאבק ולהדחיק את הביקורת העצמית שלו כלפי עצמו. משום, שעדיין אין לו יכולת ביקורת עצמית. אך ... בוגר שינסה להתעלם מהביקורת העצמית שלו כלפי עצמו, אדם כזה, בסך הכל מדחיק ונאבק בשיפוטיות שלו כלפי עצמו. וממילא האהבה העצמית שלו לעצמו, לעולם לא יכולה להיות שלמה אמיתית וטובה באמת. בגלל שיש כאן הדחקה של השיפוט העצמי. אז מה עושים? איך להגיע לאהבה עצמית אמיתית? תשובה: הדרך היחידה להגיע לאהבה עצמית אמיתית, היא על ידי הבנה, קבלה ושיפוטיות חיובית. על האדם להתרגל לדון את עצמו לכף זכות ולשפוט את עצמו ... ולומר לעצמו שהוא בסדר. אלא הכוונה היא, כי על האדם לנסות להבין את עצמו טוב יותר, ומתוך כך לקבל ולאהוב את עצמו מתוך שיפוטיות חיובית. ונבהיר, כי לדון לכף זכות, אין פירושו שעל האדם לחשוב שמעשים רעים הם טובים. אלא על ... על ידי זה בסופו של דבר, האדם מצליח לדון לכף זכות גם את עצמו, ולמצוא את הטוב שיש בעצמו ולאהוב את עצמו באמת.
ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - חלק 4ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - חלק 4ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - חלק 4 איך להשתחרר מתלות רגשית ולהגיע לאהבה עצמית אמיתית? הדרך להגיע לאהבה עצמית אמיתית מתחילה בהבנת המערכת ... עובד בצורה קלה ופשוטה יותר ממה שחשב. באותו אופן, האדם צריך לבדוק כיצד המערכת הרגשית שלו פועלת: למה הוא אוהב את עצמו במצבים מסוימים ולא באחרים, מדוע דבר אחד גורם לו להרגיש טוב ודבר אחר גורם לו להרגיש רע. באמצעות הבנת ... שבו מכשיר כמו פלאפון עובד, יש צורך לבדוק כיצד המערכת הרגשית פועלת. ייתכן שהאדם יגלה שהוא כלל לא יכול לאהוב את עצמו ללא אישורים חיצוניים, אך ייתכן גם שהוא יגלה דרך פשוטה יותר לאהוב את עצמו ללא תלות באחרים. הבנה זו מביאה לחיבור לאמת, כאשר האמת היא הבנה עצמית - להבין מדוע מרגישים כך או אחרת, למה אדם אוהב את עצמו במצבים מסוימים ולא במצבים אחרים. זיהוי הגורמים המשפיעים על האהבה העצמית כדי להבין איך האדם יכול לאהוב את עצמו, עליו לבדוק מהם הגורמים לכך שהוא כן או לא אוהב את עצמו. לדוגמה, אם מישהו מכבד את האדם - הוא ירגיש אהבה עצמית גדולה יותר, ואם מישהו מקלל אותו - הוא ... לגבי עצמו. אם אדם יושב וכותב רשימה של כל הדברים הטובים והרעים שבו, הוא יוכל לגלות עד כמה הוא אוהב את עצמו. אם הוא מזהה אצלו יותר תכונות חיוביות - הוא יאהב את עצמו יותר, ואם הוא מזהה תכונות שליליות - ... מבין שעליו לבדוק איך המערכת הרגשית שלו עובדת. 3. הוא שואל את עצמו מה גורם לו לאהוב או לא לאהוב את עצמו. 4. הוא מבין שהתפיסה שלו לגבי טוב ורע משפיעה על אהבתו העצמית. 5. הוא מתחיל לבדוק האם מה שהוא ... לאמת. להתחבר לאמת, אמת פירושו הבנה, להבין את עצמך, להבין את המערכת הרגשית, למה אני מרגיש ככה? למה אני אוהב את עצמי? למה אני לא אוהב את עצמי? למה שאומרים לי ככה אני אוהב ושאומרים לי לא ככה אני לא אוהב? תבין את הדברים האלה ואז או שתגלה שאתה לא יכול לאהוב את עצמך, ואולי אתה צריך רק חברים, ואולי תגלה שאתה יכול לאהוב את עצמך בדרך מאוד קלה ופשוטה. אז מה הבנת? שאלה: קודם אתה שואל את עצמך למה אתה רוצה את מה שאתה רוצה, מבין שאני רוצה חברים בגלל שאני רוצה לאהוב את עצמי, אני צריך לחשוב איך למצוא דרך עוקפת לאהוב את עצמי, בלי תלות רגשית בחברים, ולמעשה אני צריך להבין את עצמי. אליעד: מה להבין? שאלה: להבין איך עובד המנגנון של האהבה העצמית. אליעד: מה גורם לי לאהוב את עצמי? מה גורם לי לא לאהוב את עצמי? ואז לבדוק איך אני יכול לאהוב את עצמי. בא נראה, מה זה לא לאהוב את עצמך, אתה רוצה לאהוב את עצמך כדי להרגיש טוב, ובמה תלויה האהבה העצמית שלך? מה גורם לך לאהוב או לא לאהוב את עצמך? מה גורם לך לאהוב את עצמך ברמה מסוימת? בא נחשוב. אם למשל מחר יכבדו אותך אתה תאהב את עצמך יותר, אם יקללו אותך אתה תאהב את עצמך פחות, למה? שאלה: מה גורם לי לאהוב את עצמי? אליעד: בוא אני אתן לך דוגמה, נגיד שאתה חייל, נלחם בטרוריסטים במירכאות, יש עכשיו קטע עם האירנים שעשו להם ... בתוכך שהוא זה שאחראי. מבין אותי? אני אסביר שוב, אתה צריך להיות ממוקד ומרוכז, מה אני רוצה? אני רוצה לאהוב את עצמי. עכשיו השאלה הבאה, כדי שאוהב את עצמי אני צריך להבין את החוקיות של האהבה העצמית, צריך להבין מה גורם לי לאהוב את עצמי ומה גורם לי לא לאהוב את עצמי. התשובה פשוטה, אבל לפני זה אתה לא רק רוצה לאהוב את עצמך, אתה רוצה לאהוב את עצמך ואת המציאות, במה זה תלוי, זה תלוי בדבר פשוט, בתפיסת הטוב והרע של עצמך, כשאתה מושה מסתכל על עצמך, ... לא טוב אתה לא אוהב את זה, ואם בא מישהו ואומר לך תראה כמה אתה טוב, אז אני יותר אוהב את עצמי, למה? כי הוא גורם לך להיזכר במשהו טוב שיש בך, זאת אומרת שאם הייתי אומר לך לקחת דף ולכתוב ... הדברים הטובים שלך ואת כל הדברים הרעים שלך, ותדרג אותם אפילו לפי חשיבויות, לפי זה היינו יודעים כמה אתה אוהב את עצמך. אם יש הרבה דברים טובים אתה אוהב את עצמך יותר, ואם יש הרבה דברים רעים אתה אוהב את עצמך פחות, לפי החשיבויות. זאת אומרת שאהבה או חוסר אהבה עצמית תלויה בכמה אתה חושב שאתה טוב. נכון? ולכן אם אתה למשל רוצה לעשות עסק ואתה לא מצליח, אתה לא אוהב את עצמך, למה? כי אתה חושב שאתה כישלון, אם אתה מתחיל עם מישהו והיא לא רוצה, אתה לא אוהב את עצמך כי אתה חושב שאתה כישלון. ואם אתה מצליח ומישהו מפרגן לך, אתה אוהב את עצמך, למה? לא בגלל שפרגנו לך, אלא בגלל שאתה חושב שאתה טוב. זאת הנקודה. מה הבנת? שאלה: הבנתי שאם אני מנסה להתחיל עם בחורה והיא מסכימה אני אוהב את עצמי, אבל זה לא קשור אליה, זה קשור למה שאני חושב על עצמי. אליעד: ככה זה עובד, ואותו דבר הפוך, ... בן אדם רואה בעצמו את התגלמות הרע, הוא שונא את עצמו, ואם הוא רואה בעצמו את התגלמות הטוב, הוא אוהב את עצמו, זה הכל. עכשיו השאלה הנשאלת היא מה עושים עם זה. אז מה שאני ממליץ זה לחפש את האמת, מה ... לך תהמר על האמת, קודם כל תבדוק מה האמת, במקום להתחיל לשקר, יש אנשים שיגידו לך תשקר, תגיד אני אוהב את עצמי, אין לזה משמעות, אתה צריך לחקור מה האמת, אני טוב או לא טוב, בלי לבלבל את המוח, להיצמד לאמת, ... לאדם יש דיכאון בגלל בעיות עם חברים, אז הבנו שזה בכלל לא בעיה עם החברים אלא בגלל שהוא לא אוהב את עצמו מספיק, עכשיו כדי לאהוב את עצמך, במה זה תלוי? שאלה: בתפיסת התודעה שלו את עצמו. אליעד: ככול שהוא רואה ... דברים יותר טובים הוא אוהב יותר את עצמו. שאלה: זאת אומרת שאם אני רואה על עצמי דברים טובים אני אוהב את עצמי ואם אני רואה דברים רעים אני שונא את עצמי. אליעד: יפה, עכשיו השאלה היא, מה היא האמת? עדיף לדעת ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?